Wednesday, June 8, 2011

memory

tak tahu kenapa
tapi kebelakangan ni saya memang ada masalah untuk tidur
dan pantang terjaga
saya tak boleh tidur semula
baru sedar
selama ni
nikmat boleh tidur pada waktu yang sepatutnya itu memang dilupakan
Alhamdulillah
Allah memberi saya ruang untuk bersyukur
Alhamdulillah ya Allah
atas nikmat yang selama ni saya dah lupa

oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo


tiba-tiba
dalam pada tak boleh tidur ni
banyak benda yang saya terfikir dan terkenang
tadi
tengok juvana dekat tonton
membuatkan saya berfikir
betapa bertuah kerana masih punya keluarga yang baik
perfect itu tidak
tapi sekurangnya
taklah seperti bapak botak yang mabuk bila pulang
kemudian membantai anak seperti orang gila
bersyukur kerana sedari kecil dididik dan diasuh supaya menjadi orang (walaupun terkadang terzahir juga sifat-sifat yang tak baik tu- itu masalah saya bukan masalah didikan)
sekurangnya tidaklah sampai membunuh, merompak atau....


000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000


teringat peristiwa yang berlaku semasa short case general surgery
perperiksaan itu mengingatkan saya pada viva anatomy di tahun 1 dahulu
bezanya
saya perlu berjalan bersama doktor
sesekali perlu berbual dengan pesakit
perlu meminta izin sebelum sentuh atau apa saja
sesekali dijeling ahli keluarga yang datang melawat pabila pakar meninggikan suara

ketika viva anatomy
bila ditanya doktor
tanpa segan silu memegang specimen itu
tak peduli
formalinkah..
kepalakah...
tulangkah...
otakkah...
asal boleh belek, tilik
saya puas hati


teringat juga...
sebelum viva anatomy
saya menangis sebab tak boleh jawab viva biochem
ada tangan-tangan yang membantu
terima kasih sangat
seusai viva
mata pun dah kering untuk menitiskan apa-apa

sebelum short case gs
saya menitiskan air mata (bajet dramatik)
kerana menahan tangisan
terima kasih pada tangan yang membantu
emosi betul-betul terganggu
tapi life must go on
seusai peperiksaan
berjalan ke bilik kuarantin
air mata memang tak dapat dibendung
terima kasih kepada tangan-tangan yang membantu

saya tahu
saya tahu kesilapan saya
cuma saya mohon
jangan sebut kesalahan itu sebelum saya pergi exam
saya manusia
saya ada hati dan perasaan
and my feeling does not react delay to stimulus
saya kesal dengan apa yang dah berlaku
jangan tambah kekesalan saya
dan jangan hukum saya dengan cara itu
saya tahu apa yang berlaku
it just wrong time
wrong things and wrong interpretation

ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo


back then in 2002
something happen
if i not mistaken
masa tu ayah datang ambil saya di sekolah untuk cuti
in the car on the way home
we had conversation

A: kakak... kamu sayang keluarga kamu?
K: sayang??? maksud ayah apa?
A: sayang.. sayang keluarga...
K: mestilah sayang
A: kalau ada apa-apa terjadi kat keluarga kamu, apa kamu rasa?
K: perkara macam mana?
A: kalau sesuatu yang buruk terjadi? andai ada ahli keluarga kamu sakit?
K: mestilah sedih.. kita kan keluarga
A: kalau ada antara ahli keluarga kamu yang kudung macam mana?
K: mmmm... mestilah sedih
A: ada benda yang dah jadi...

and i was thinking at that time
what had happen to my mum?
or
my elder brother?
or
my younger brother?
or
my youngest brother?
and
i've forgotten that
my grandparents are my family
my uncles and aunts are my family
my cousins are my family.....

00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000

I don't quite know
How to say
How I feel
Those three words
Are said too much
They're not enough
-chasing cars@snow patrol-







2 comments:

  1. haha. juvana kat tonton? terpengaruh nampak.hu.

    bes kan?

    ReplyDelete
  2. haha..mmg best pun..selalu tgk
    tp kat kampung tak tengok..
    so, bukak tonton la..hehe
    cite tu byk pengajaran
    harap2 org kt luar tu tak tiru la perangai dorg tu

    ReplyDelete